Від партнерів


Зареєструйтесь, щоб мати можливість переглядати усі сторінки та файли, публікувати власні матеріали


Філософське осмислення поеми І.Франка "Мойсей" Сила образів та різноманітність проблематики твору

2

Тема уроку «У пошуках правди йдемо за Мойсеєм»
Філософське осмислення поеми І.Франка “Мойсей”
Сила образів та різноманітність проблематики твору
Мета уроку:
? через розкриття алегоричності образів висвітлити проблематику твору, актуальність її в наш час;
? поглибити навички роботи з текстом художнього твору;
? розвивати уміння працювати в групах, синтезувати досліджене і робити висновки у різних видах презентації;
? виховувати волелюбність, громадянську активність, почуття людської гідності та національної свідомості.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет І.Франка, книги з поемою «Мойсей»,презентації Microsoft Office Power Point, буклети, таблиця для заповнення «Проблематика твору», картки самооцінювання учасників проектів.
Ключове питання:
Як жити українцям? Якими шляхами йти?Яким вождям довіряти свою долю?

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Асоціативне запитання
У чому сила літератури як мистецтва? (У красі, у впливі на людину, щоб вона не збайдужіла, пам’ятала своє призначення на Землі)
2. Слово вчителя.
Саме такої сили впливу на людину мають глибоко правдиві твори, ті, що можуть зачепити бодай одну струну душі читача, знайти відлуння у його серці, а потім владно промовити до його розуму.
Таким твором є поема «Мойсей», яка народилася на світ лише від вивчення й узагальнення життя І.Я.Франком.
ІІІ. Активізація навчальної діяльності.
Щоб налаштуватись на активну роботу, пригадати вивчене на минулому уроці, проведемо вправу
«Незавершене речення»
1. В перекладі Мойсей означає…(знайдений у воді).
2. Структурно поема складається із… ( пролога та 20 розділів).
3. За жанром «Мойсей» є …(філософською ліро-епічною поемою).
4. Композиція твору ускладнена…(притчею-казкою, легендою про Оріона., монологами та діалогами)
5. Головну ідея твору автор розвиває в… (пролозі)
6. Вступ-пролог написаний новою ліричною формою…(терциною)
7. Критики називають Пролог…(духовним заповітом українському народові).
8. Датою народження поеми є… (1905 р.)
9. Великий віршований твір, де порушуються важливі проблеми минулого, сучасного й майбутнього, називається…(поемою)
ІV. Оголошення теми й мети уроку, проблемних запитань, шляхів досягнення мети.
Отож, ми зупинимось на проблемах минулого, сучасного і темою сьогоднішнього уроку є «Філософське осмислення поеми «Мойсей». Сила образів та різноманітність проблематики» (Додаток №1. Презентація уроку Microsoft Office Power Point. Слайд №1)

(Усі записи в зошитах учні ведуть у формі довільного плану чи конспекту)
Оскільки ми будемо розглядати філософські проблеми твору, нехай супроводжує нас гасло «У пошуках правди йдемо за Мойсеєм»
(Слайд №2)
Я очікую від вас сьогодні: активності на уроці, точності, логічності у викладі матеріалу;об’єктивності у самооцінюванні. Сподіваюсь, що нинішній урок допоможе глибше пізнати творчість Франка, осмислити вічні філософські питання, а також допоможе вам у майбутньому зайняти правильну громадянську позицію.
(Слайд №3) Тому ключовими питаннями нашого уроку є:
Як жити українцям?
Якими шляхами йти?
Яким вождям довіряти свою долю?
(Слайд №4) І досягнути нам мети допоможуть ІV творчі групи, які були об’єднані за власним бажанням і працювали над випереджувальними завданнями: «Дослідники особистості», «Психологи», «Шукачі праведного шляху» і «Експерти».
V. Висвітлення основних завдань уроку
(Слайд №5)
1. Презентація міні-проекту І групи «Дослідників особистості»
Завдання групи: скласти порівняльну характеристику образу Мойсея та самого автора у формі презентації Microsoft Office Power Point.
Проблемне запитання групи: Що єднає образ Мойсея та автора поеми?
Презентація Microsoft Office Power Point.

(Додаток №2, 8 слайдів у супроводі 25_-_'Melodija_Na_Strune_Sol''_-Iogann_Sebast'jan_Bah. mp3 )

Запитання вчителя:
• На основі свого дослідження знайдіть проблеми, які автор піднімає у своєму творі? (Взаємини вождя і суспільства , його місце серед народу, цілі, вчинки; оскільки вождь уособлюється із автором, то звідси проблеми: митець і суспільство, людина і суспільство. Це вселюдські проблеми).
3. Слово вчителя.
Створити внутрішній світ поводиря народу авторові допоміг власний досвід. Франко – духовний та інтелектуальний лідер Галичини, її серце. Разом із М.Драгомановим, а пізніше з М. Грушевським засновує демократичні партії, пізніше проводить агітаційну роботу перед виборами до сейму, за що знову був арештований.
І знаємо: він зазнає тяжких випробувань долі, нерозуміння сучасників, в чомусь їх заздрість, навіть ненависть. Тому, дійсно, образ Мойсея був йому духовно близьким. Через нього митець доніс свої переживання та сумніви, змалював весь драматизм становища лідера, вождя.(Слайд №6)

4. Презентація міні-проекту ІІ групи «Психологів»
Завдання групи: розкрити внутрішній світ Франкового героя.
Проблемне запитання: Чому Мойсей – людина одержима,
сильна духом – піддався сумнівам?
Презентація проекту у формі інсценізації (діалог Мойсея й Азазеля).
Працюючи над випереджувальним завданням, ми зрозуміли, що саме через монолог і через діалоги автор передає нам внутрішнє протистояння в душі головного героя.

Ми дійшли висновку, що Мойсей піддається сумнівам: чи неі бажання влади, гординя керує ним. По-перше, він – людина і, як кожен із нас, може помилятися в житті. При цьому на нього покладена велика відповідальність за мільйони життів. Тому ватажок обмірковує, зважує кожен свій крок..
По-друге, народ зневірився, засумнівався і проганяє свого проводаря. Мойсей залишається без підтримки. Це теж підводить до сумнівів.
А ще, на нашу думку, герой є людиною похилого віку, він розуміє, що скоро йому треба перейти у вічність, і в цей час, мабуть, приходить до нього момент роздумів над прожитим. Отже, ми зрозуміли, що сумніви Мойсея є сповіддю перед собою,перед Богом.
Запитання вчителя учасникам ІІ групи:
• Які ще проблеми піднімає автор поеми?
(Сумнівів і віри, добра і зла)
• Як ви розумієте проблему добра і зла у творі?
(Зло має руйнівну силу, а добро – творящу. Азазель – провідник зради і зневіри, зла. Добро веде до цілі, а зло – в нікуди. Зло не спроможне дати людині будь-яку перспективу. Тому Азазель може якраз зупинити рух і зруйнувати велику працю, шлях, що пройшов Мойсей з народом).
• Чи є це філософськими проблемами? Чому?
4. Оцінювання проекту вчителем, мотивація оцінок.
5. Слово вчителя.
Ось так Франко піднімає філософські проблеми, іншими словами всезагальні – буття людини і суспільства, сенсу життя, способів гідного його проведення.
А ось «темний демон пустелі» настирливо проповідує «темну філософію», так звану концепцію недовіри, скептицизму, нігілізму.
(Слайд №7)
6. Словникова робота.
Доповніть свій конспект цими філософськими поняттями.
? Скептицизм — філософська концепція, що піддає сумніву можливість достовірного пізнання світу й досягнення істини, здійснення ідеалів та ін.
? Нігілізм – заперечення загальноприйнятих моральних цінностей, ідеалів, моральних норм, традицій.
7. Слово вчителя.
Найперші слова поеми найповніше виражають стан душі митця і зближують його з Мойсеєм:
Твоїм будущим душу я тривожу.
І йому соромно перед нащадками за бездіяльність його народу.
Звернімось до проблемних питань нашого уроку, до нашого гасла…………….
Щоб віднайти правду життя, прослідкуймо, як ізраїльський народ дійшов до своєї «дарованої землі», через що він пройшов, якою у них була дорога.
(Слайд №8-9)
8. Презентація міні-проекту ІІІ групи «Шукачів праведного шляху»
Завдання групи: у формі презентації Microsoft Office Power Point схематично прокласти шлях ізраїльського народу, підтверджувати думки цитатним матеріалом.
Проблемне запитання: Яким ви бачите шлях Мойсеєвого народу?.
Презентація Microsoft Office Power Point. (Слайд №1)
Свій проект ми назвали «Дорога до волі», бо саме довгий шлях ізраїльського народу – це тривале випробування, боротьба, пошук волі і кращого життя.
( Слайд №2) Отож, одержавши ватажка-пророка, віру та мету, народ вийшов із рабства у пошуках обітованої землі (цитата). Та через деякий час народ виснажується, гине, їх охоплює втома і знесилення. Після цього приходить зневіра й збайдужілість до всього,навіть до омріяного життя (цитата). Автор називає народ «кочовиськом ледачим», «глупою отарою», «нетямущими рабами». (Цитата) Тому у них матеріальність є вищою за духовні цінності. І настає найстрашніше: бажання повернутися до рабства (цитата).
Ось так, на нашу думку, І.Франко показує перехід народу в юрбу (натовп), яка здатна на все, навіть побити чи вбити людину задля свого блага.
(Тлумачення поняття «юрба»).
(Слайд №3) І ось молитва Мойсея, а ще більше його смерть породили в людей відчуття провини (цитата).На цьому етапі своєї дороги люди усвідомили свої помилки (цитата). А коли проявляється у них каяття,Бог посилає їм нового вождя, молодого і впевненого, вселяє знову в їх душі віру. Так народ-раб проходить шлях до кращого життя і стає вільним. Напевне, саме тепер він стає нацією (спільність людей, яка має свою територію, звичаї, мову, ментальність, побут).

(Додаток №3, 3 слайди)

Запитання вчителя:
• Що, на вашу думку, символізує оцей пройдений шлях?
(Прагнення кращого, духовного розвитку людей, жагу вдосконалення).
• Які ще проблеми, на вашу думку, Іван Франко виносить на розсуд своєму читачеві?
(Юрба і народ, матеріальне і духовне – філософські проблеми)
Ви обґрунтовано показали шлях падіння народу і важкий шлях його підняття .
Фізичне рабство не настільки страшне, як духовне поневолення. Здичавіла юрба стала впертою, втративши гідність і мету, можна сказати і людяність.
• Автор показує складність виходу із рабства будь-якого народу. Що ж потрібно, щоб юрба піднялась до народу? (Мати високий моральний дух, прагнення і доброго вождя).
Ви ознайомились із трьома проектами, а ось в ході роботи над цими проектами у нас утворилась ще одна група «Експертів» і куди увійшли керівники груп, з якими і я співпрацювала. Отож, їм слово.
9. Презентація міні-проекту ІV групи «Експертів»
Завдання групи: узагальнити роботу усіх груп у формі творчої роботи, буклету тощо.
Ми, керівники груп, узагальнивши весь матеріал і маючи завдання стисло презентувати свою роботу, вирішили створити власний проект у вигляді буклету. Назвою проекту стало гасло нашого уроку «У пошуках правди йдемо за Мойсеєм». Він не лише стане пам’яткою про нашу роботу, а й допоможе у підготовці домашнього завдання.

VІ. Оцінювання

Учні особисто оцінюють свою роботу в групах і роботу одногрупників, заповнюючи картки само оцінювання.
Критерії оцінювання учасника проекту

Назва проекту

Прізвище, ім’я учасника

Критерії оцінювання Само
оцінка Оцінка групи Оцінка вчителя
Активність під час роботи
Внесення ідей
Ретельність роботи по дорученому завданню
Бажання презентувати проект
Оформлення проекту

VІ. Підсумок уроку . Відповідь на ключове запитання.
(Слайд №10)
Ось минуло більше ста літ після написання поеми і ми сьогодні, як Франко в свій час, знову звертаємось до цих самих запитань :
Як жити українцям?
Якими шляхами йти?
Яким вождям довіряти свою долю?
В цьому велич поеми, але в цьому наша біда.
• Ваші міркування над цими питаннями?
(Діти висловлюють свої думки)
Слово вчителя
Сьогодні мені саме наш народ нагадує терен між іншими народами. Він не може похизуватись, хоча і має, своїм багатством, розумом, мужністю, а тільки жертовністю. І не лише колись, а й сьогодні Франко розплющує нам очі: ми далі йдемо до правди, до тієї обітованої землі, хоча і маємо її, маємо незалежність, та постійно сваримось, сперечаємось, хочемо розірвати державу на куски, а дехто згоден повернутися назад. Тобто ми топчемось на місці.
І немає в нашого народу єдиної віри, яка б згуртувала, немає мети, щоб додала впевненості. І досі є ще Авірони та Датани, котрі нашіптують інші шляхи. Тому ми чекаємо на вічного Мойсея, який би нам додав розуму, віри, згуртував і дав прозріння.
А щоб стати таким Мойсеєм, стати проводарем свого народу, треба горіти отим «огненним кущем», стати тереном край дороги, усвідомити свою відповідальність не лише перед народом, а й перед його історією, а головне бути готовому врешті–решт згоріти на вівтарі любові до свого народу.
Я дякую за роботу на уроці, думаю, що мої сподівання не марні, ви станете гідними громадянами і докладете всіх зусиль, щоб віднайти правду нашого життя, правду для нашого народу.
VІІ. Домашнє завдання.
1. Зробити повний ідейно-художній аналіз поеми «Мойсей»
2. Написати роздум «Над чим примусила мене замислитись поема «Мойсей»?»

Автор: 

Погоріла Світлана Василівна, вчитель української мови та літератури Обертинської ЗОШ І-ІІІ ст Івано-Франківської обл.

Отримати сертифікат

Користувацький вхід


загрузка...